.comment-form { background:url(http://2.bp.blogspot.com/_yqzcBmyK-mo/TQgvvkNhoDI/AAAAAAAABK8/Il34NarWo1k/s1600/animated_50.gif); border:3px solid #74DF00; margin:0 10px 20px 10px; padding:0 0 0 15px; }

--di sini cinta kita bertapak--

--kau tempat ku mengadu hati..memberi segala hidup..dunia dan seiisinya milikmu..mencintaimu sejati..ku manusia yang penuh dosa..berharap ampunanmu..lihat di langit kesempurnaan hadermu..kau cinta pertama dalam hidup...

Ya Allah kuatkan lah ikatan hubungan kami.. =')

Ya Allah kuatkan lah ikatan hubungan kami.. =')

Halaman

Ahad, 17 April 2011

--NAfaz TErakhir CinTAku--


Juliyana ditahan dihopital SMC Seksyen 20, Shah Alam, Setiap hari aku akan melawat juliyana selepas tamat waktu kelasku. Juliyana ditahan dhospital disebabkan penyakit barah otak, semasa juliyana sakit dan tidak berdaya aku telah menunjukkan kesetiaan penuh dengan keikhlasanku bertapa aku menyayangi juliyana.
Tibanya aku di hospital aku terus ke wad pesakit barah otak bilik NO 212 A dimana juliyana ditempatkan, bila aku sampai aku terus kekatilnya dimana juliyana
juliyana ditahan dihopital SMC Seksyen 20, Shah Alam..


Setiap hari aku akan melawat juliyana selepas tamat waktu kelasku. Juliyana ditahan dhospital disebabkan penyakit barah otak, semasa juliyana sakit dan tidak berdaya aku telah menunjukkan kesetiaan penuh dengan keikhlasanku bertapa aku menyayangi juliyana.


Tibanya aku di hospital aku terus ke wad pesakit barah otak bilik NO 212 A dimana juliyana ditempatkan, bila aku sampai aku terus kekatilnya dimana juliyana sedang bersandar di kepala katil dan aku terus memberi salam kepadanya.


"Assalamualaikum Jue?" sambil tersenyum padanya.
"Waalaikumussalam As" dengan nada yang perlahan sambil tersenyum padaku walaupun dengan wajah yang pucat.

"Jue dah makan?"sambil menyentuh jari-jemari juliyana.
 "Belom lagi tak de selera."dengan nada yang perlahan.

"Jue!.tadi ada sesiapa datang melawat jue tak?"sambil memandang mata juliyana.
"Tak ada."sambil memandang diluar tingkap.

Aku pun terus diam tanpa berkata-kata, tiba-tiba jue bersuara memanggil aku!.
"Asrul!." dengan menyentak tangan ku.
 "Ye..say, ada ape jue? nak air?..

Jue tidak menjawab pertanyaanku tadi tapi sebaliknya dia berkata sesuatu.
"as kalau saya dah tak ada awak jangan menangis sebab saya per........."belom sempat dia menghabiskan kata-katanya itu aku terus menutup mulutnya dengan dua jari tanganku, jue terus terdiam dan aku berkata padanya.

"Jue jangan cakap apa-apa pasal takdir biarlah as bersama jue untuk saat-saat yang telah allah berikan kepada kita berdua bersama, please! jangan bagi as mengalirkan airmata ketika kita bersama saat ini.

 Selepas aku selesai mengucapkan kata-kataku, jue mengalirkan airmata membasahi pipinya, aku pun sapukan airmatanya dengan telapak tanganku, selepas jue berhenti menangis, aku berkata pada jue.
"Jue..as nak keluar kejap nak pergi beli makanan untuk jue.." jua hanya mengangukkan kepala, aku pun terus keluar sambil memandang jue yang tersenyum padaku, aku pun membalas syuman jue.


Setibanya aku kembali ke katil dimana jue bersandar dikepala katilnya, aku terus menyimpan makanan yang aku beli tadi di bakul bawah katil jue bersandar, selepas aku menyimpan makanan yang aku belikan tadi, aku ingin keluar semula, tiba-tiba jue menarik tangan dengan sekuatnya walaupun badannya lemah tidak berdaya, Jue berkata.

"As..duduk sebelah jue sekejap teman jue."masih memegang tanganku, aku pun terus duduk disampingnya, tapi jue hanya diam membisu, sebaliknya jue meletakkan kepalanya dengan perlahan dibahuku sambil jue mengucapkan dua kalimah syahadah, ketika die mengucapkan dua khalimah syahadah,aku terus pegang kedua bahunya aku melihat jue sedang melelapkan matanya dan menghembus nafas yang terakhir, aku yang dalam keadaan terkejut terus menekan butang kecemasan dikatil untuk memanggil doktor.


Sementara aku menunggu kedatangan doktor, aku meletakkan jue diribaku, aku melihat jue sudah tidak bergerak dan tidak bernafas lagi, pada masa itu juga airmataku mengalir membasahi pipi dan jatuh ke pipi jue, aku terus baringkan jue dikatil, selepas aku membaringkan jue, aku terus pergi kekerusi dan terduduk sambil menatap wajah jue dengan airmata yang masih mengalir tidak henti-henti, setibanya doktor, aku terdengar doktor berkata pada jururawat" Nurse!.. tolong catatkan masa kepemergian nur juliyana binti muhammad pada jam 11.34 PM" ketika aku terdengar kata-kata doktor itu, aku masih menangis dengan hati yang terlalu sebak.


Tiba-tiba doktor memanggil aku"adik!..tolong hubungi orang tua juliyana katakan pada mereka jue sudah tiada lagi" selepas doktor berkata begitu aku terus menghubungi mama dan papa jue dalam keadaan hati yang sebak.

Keesokan pagi dalam sekitar jam 10pagi, ramai penduduk dikawasan Kampung Tengah menunggu jenazah juliyana, Setibanya jenazah juliyana untuk dimandikan, selepas jenazah dimandikan dan dikapankan, apabila hendak dikapan kali terakhir aku tidak dapat melihat atau menatap wajah Juliyana buat kali terakhir.
Saat jenazah diangkat untuk dibawa ke tanah perkuburan, airmataku tidak dapat dibendung lagi, aku menangis semahunya disitu, aku tidak sanggup melihat jenazah dibawa pergi, kawan-kawanku ku datang kepadaku dan berkata. "sabar asrul yang pergi biarkan pergi" ketika itu aku sangat lemah, kerana cinta pertamaku kesudahannya begini, aku berkata sendiri dalam hati" Ya..Allah, sesungguhnya janjimu pasti, setiap yang hidup pasti akan mati".


Selepas pemergian juliyana, 2 bulan aku pergi kekolej tanpa berkata-kata, tidak menegur sapa, gurau senda dan tidak ada lagi gelak ketawaku, bersama kawan-kawanku.
Disuatu malam yang sepi, aku memetik guitar memainkan lagu kegemaran kami bersama, sambil airmata aku mengalir berlinangan mengenangkan Juliyana, aku tertidur, dalam tidurku aku didatangi mimpi dimana juliyana berkata kepadaku.

" As...as jangan jadi macam nie disebabkan saya, saya tak nak tengok awak menjadi manusia yang tiada arah tujuan hidup, As teruskanlah hidup dan jadilah insan yang berguna.." tiba-tiba aku terjaga, lau aku terus menangis dengan hati yang sebak.

Aku berkata dalam hati "Jue..!..As akan berusaha untuk hidup tanpa jue dan as akan tanamkan segala kenangan kita, terima kasih jue kerana datang menjelma dalam mimpiku-

   sumber:   pejuang2cinta.com
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

cari saya di sini yaa!!

Entry popular..^_^

--insan biasa ^_^--

perak, Malaysia
``maseh belajar erti kehidupan yg sebenar``

Cari Blog Ini